pa resande fot

vet att jag har varit mycket dalig pa att uppdatera. men har gjort en massa roliga saker och har darfor inte riktigt haft tid att skriva har. jag skriver dock i en bok, tankte lagga over det har nar jag far tid.

jag mar bra och traffar en massa roliga manniskor.

har varit pa fraser island, varldens storsta sando. campade 2 natter 3 dagar. var hur roligt som helst. och sa vackert! som en drom.

igar kom jag tillbaks fran en segeltur, 2 natter 3 dar. Whitsundays. har snorklat bland koraller och fargglada fiskar. helt fantastiskt!

imorgon aker jag vidare till magnetic island for att ta dykcertificat. ska bli roligt, spannande.

hoppas allt ar bra dar hemma! <3 <3 <3

Byron Bay

Dag 2

Jag gick upp vid 8 tiden pa morgonen. Startade dagen med en promenad till Woolworths for att kopa frukost och lunch for dagen. Jag lade aven in en maskin tvatt for att vara riktigt ordentlig.

Efter frukost spatserade jag runt lite i Byron, tog mig till ett internet stalle for att kolla laget hemifran. Jag laddade over alla bilder sa jag har dem pa ett USB memory stick.

Vid elvatiden motte jag upp Sigrid, den norska tjejen, som gjort skydive pa morgonen. Vi gick runt for lite shopping i den lilla byn. Jag kopte en sjysst vaska och en fotlank. Fina minnen fran Byron :)

Sigrid och jag at lunch pa Subway, latt det basta sandwish stallet! Sa gott! Darefter gick vi till ett gratis internetstalle igen. Sen tog vi en milkshake och satte oss for att vanta pa bussen som skulle ta Sigrid mot flygplatsen i Ballina utanfor Byron Bay.

Efter att ha sagt hejda till min nya van sa promenerade jag ner till stranden for att fanga lite sol. Vadret var skiftande hela dagen, mestadels molningt och aven regn. Sa man far ju passa pa nar solen skiner!

Pa min vag hem sag jag en stor rod buss med texten MOJO pa. Jag spanade in genom rutan och upptacke till min forvaning att det var mina surfarkompisar! Blev sa glad och gick med raska steg tillbaks mot Aquarious for att mota dem. Oj vad glada alla var! Kandes som att mota sin familj igen. Vi hade ju bott sa nara inpa varandra i 4 dagar, gjort allt tillsammans, sa det kandes bra att ses igen.

Senare guidade jag mina surfvanner till Woolworths. Jag kopte bara lite frukt och chips. Och nar jag stod utanfor och vantade pa de andra sa sag jag plottsligt ett mycket valbekant ansikte! En tjej springer fram och kramar om mig. Gissa vem det var?! KATE! Den engelska tjejen som jag jobbat ihop med i Sydney. Vilken overraskning! Helt ovantat. Vi bada blev sa glada over att se varandra.

Surfers Paradise, 5-6 april

Anlande till Surfers Paradise igar eftermiddag. Busstoppet lag precis vid hostellet, helt perfekt. Traffade tva svensk/chilenska tjejer vid recepionen, vi hamnade i samma rum tillsammans med 7 andra tjejer. Billigaste och basta stallet hitills, bara 15 dollar natten! Egen toalett och dusch, pool och bar utanfor.

Vi gick genom hela stan och letade efter thaimat i sakert 1 och en halv timme. Slutade med att vi at pizza, men den var supergod. Sen partade vi till det lite pa kvallen. Fast jag var alldeles for trott, sa jag hangde aldrig med ut. Skont att fa sova lite.

Idag har det regnat i stort sett hela dagen. TRAKIGT! Man vill ju har sol och varme nar mar ar pa the Gold Coast. Jag, Caroline och Jaquelin har vandrat runt har i Surfers hela dagen. Fick en halvtimmes sol som vi passade pa att njuta av pa den stora stranden. Vilka vagor! Tur man inte badade har.

Snart aker jag vidare till Brisbane. Bussen gar om en halvtimme.

MOJO surfcamp

Day 1, 080331

Jag gick upp kl. 04.15 pa morgonen for att sedan ta bussen upp till Bondi Junction, och darefter ta taget till centralstationen. Jag var framme i city vid 06.00. Surfbussen skulle ga vid 07.00, sa vi skulle motas upp 20 minuter innan. Jag vantade och vantade. Jag var forst och det drojde lange innan jag fick sallskap. Strax innan 7 traffade jag en svensk tjej, Karolina och strax darefter en norsk, Sigrid. Sen kom en tysk tjej, Merike. Alla tre valdigt snalla harliga tjejer. Vi placerade oss nara varandra i bussen som skulle ta oss mot vart surfcamp.

Jag blev valdigt forvanad over hur manga tjejer det var. Bussen var i stort sett full, vi var totalt 49 personer, varav max 10 st killar. Tror killarna kanner sig lite for stolta for att ga surfkurs...

Bussresan mot vart forsta camp var lang. Om jag inte minns fel sa tog det 6 timmar att ta sig dit. Inga avstand ar korta i det har landet. Vi gjorde nagra stopp under tiden for breakie och lunch.

Roligt att traffa nya manniskor. Alla som ar ute och reser ar sa oppna och snalla. Enkelt att lara kanna folk. Karolina, Sigrid, Merike och jag bildade ett gang ganska fort.

Vi kom fram till vart surfcamp pa eftermiddagen, runt 3 tiden tror jag. Stallet var helmysigt! Mitt ute i skogen. Utomhus matsal, "lagerbaracker", hangmattor och eldstad. Bara 5 minuters promenad ner till den stora fina stranden.

Forsta lektionen var saklart teoretisk. I matsalen... Lite vetskap om bradan och sakerhet, viktiga grejer. Speciellt vilken vinkel man ska halla bradan for att se coolast ut. MOJOs tva viktigaste regler var 1. Have fun 2. Look cool!. Ja ni hor ju pa vilken niva surfinstruktorerna var.

Vi tog oss ner till stranden, promenerade ca 20 minuter pa en lang fin sandstrand for att komma till en mindre del av stranden dar vi skulle borja var surfing. Vi borjade med pop-ups. Nar man ligger ner pa bradan och pressar sig upp med overkroppen for att sedan gora ett hopp upp i ratt surfstallning. Inte helt enkelt i borjan, men ovning ger fardighet som det heter.

Kan ju helt klart saga att det inte var lika enkelt som det ser ut, men inte helt omojligt. Tycker jag presterade ganska bra forsta dagen. Jag kunde ju i alla fall sta upp. :) Vi var i vattnet sakert tre timmar, anda tills solen var pavag ner.

Darefter var det middag. Har verkligen langtat efter god hemlagad mat. Maten var helt otrolig! Tog foton pa forsta maltiden. Mycket gott! Jag at vegetariskt, man vet aldrig vad for kott de har har...

Pa kvallen var det party, pa en mandag. Whatever... Vi forflyttade oss over till en eldstadsplats ute i skogen dar vi spelade drickspel och umgicks. Trevligt, men sent. Upp 7.00 nasta morgon. Bara till att vanja sig.

Day 2, 070401

Upp tidigt, frukost, sen bara o ta pa den kalla blotat vatdrakten for att ge sig pa ett nytt surfpass. Vagorna var harda och realtivt stora. Hade lite kampigt ett tag med mycket nosedives och kallsupar.

Det gick battre och battre hela tiden. Att sta upp pa bradan kanns helt  fantastiskt! Vilken kansla! Att ligga dar och paddla, fanga vagen i ratt tidpunkt och sen stalla sig upp. Det ar sa haftigt! Man kanner san stolthet nar man fixat det pa egen hand.

Vatdrakt ar inte varldens snyggaste outfit precis. Tajt och klibbigt. Men alla ser lika faniga ut sa det ar ganska okej anda... Men hade ju sett coolare ut att surfa i bikini! :)

Efter forsta passet var det lunch, mycket god mat. Darefter lite paus for vila. Jag Karolina och Sigrid spatserade ner till stranden igen for att battra pa brannan... Saklart somnade vi.

Pa eftermiddagen var det dags for nasta pass. Battre vagor och battre resultat. Jag kande mig nastan som en kung. Det var san skillnad mot forsta dagen. Roligt nar man kanner att man forbattras. Och jag kan inte ens beskriva kanslan av att sta dar och glida pa en vag. Det ar underbart!

Efter middagen var det fest igen. Ut i skogen till eldplasten. Tva av instruktorerna kladde ut sig med konstiga utstyrslar. Wisbee var the fat man, uppblast som en stor ballong. Adam var Kocks Robin... Ja ni kanske fattar hur han sag ut. Overdrivet, men ratt kul.

Festen blev lang. Vi fortsatte ner pa stranden dar folk dansade och badade nakna. (Inget skinny dip for mig). Jag hangde med en av instruktorerna i stort sett hela kvallen. Vi gick tillbaks till eldplatsen och flera hangde pa. Ett massagetag startades. Harligt, men maste sett helkonstigt ut... Jag kom till sangs efter 2 pa nattan nagan gang. Pa tok for sent, men jag hade inga problem  med att ta mig upp morgonen darpa.

Day 3, 080402

Morgonsurf, vilket gick sadar. Men kul var det anda. Bara att kampa pa.

Efter lunch packade vi in oss i bussen igen for att aka till nasta camp, SpotX. Bussresan tog denna gangen bara halva tiden, alltsa 3 timmmar.

SpotX var ett betydligt storre camp. Mer oppet, precis vid stranden, husvagnar och baracker overallt. Jag gillade det forsta lilla stallet battre, det var mysigare, och battre mat.

Jag Karolina Merike och Sigrid fick ett rum. 6 baddar i ett rum som var kanske 2x4 meter stort. Ni kanske kan forestalla er hur varmt det var darinne. BASTU!

Inget mer surf pa eftermiddagen. Vi var sociala och hade fest... Alldeles for mycket fest... Forst uppe i campet med drickspel, sen ner till stranden. Mysiga kvallar! Harliga manniskor och bra gemenskap!

Day 4, 080403

Sista surfet for mig och Srigrid, den norska tjejen. Vi var tydligen de enda tva som tog 4 dagarskursen, medan alla de andra tog 5. Inte visste jag att vi skulle aka allihopa gemensamt.

Vagorna var sa mycket snallare pa det nya stallet. Stranden var dock ganska trakig, men stor. Vattnet var varmare och vagorna kom hela tiden. Behovde inte flyta runt som en sal for att vanta in vagorna. Jag gjorde bra ifran mig och kande mig riktigt stolt. Bra avslutning...

Jag kopte foton fran andra och sista dagen, som jag fick pa en cd + en MOJOsurf t-shirt.

Efter lunch lamnade jag och Sigrid varat surfgang. Sorgligt och konstigt... Wisbee och en tjej korde oss upp till Byron Bay, 3 timmars resa. Vi hade bussen for oss sjalva, wihoo!

Redan forsta intrycket av Byron fick mig att trivas... Vi checkade in oss pa Aquarious hostel. Jag hamnade i ett 8-baddars rum med 7 killar. 5 engelskman och 2 kanadensare. De jublade av lycka nar de antligen fick en tjej i rummet.

Sigrid och jag slangde in grejerna och gick darefter ut pa upptacksfard i Byron. Vi gick ner pa stranden och promenerade slingan upp till Fyren pa toppen av berget. Vi besokte aven Australiens ostligaste punkt. Wihooo! Val uppe vid fyren fick vi se det allra sista av solnedgangen. Otroligt vackert! Vilken utsikt! Sana otroliga vyer. Jag alskar det har landet! Det ar sa vackert!

Pa vag tillbaka blev det bara morkare och morkare. Vi tog en annan vag tillbaka for att slippa hoppa runt bland stenarna pa stranden. Istallet hamnade vi mitt inne i den morka skogen utan lampor. Men med mina kattogon och goda lokalsinne sa hittade vi tillbaka. Sigrid skulle inte overlevt en minut pa egen hand med henens guldfiskminne till lokalsinne, hehe. Men roligt hade vi!

Tillabaks pa hsotellet bytte vi om for att ga ut i staden och ata. Vi tog kycklilngkebab, vilket ar helt annorlunda har, men sa mycket godare! Sen gick vi till en bar som var trakig. Darefter till ett helgalet stalle. Mestadels backpackers skulle jag tro. De hade olika dress off tavlingar. Till exempel wet t-shirt competition for tjejer. GALET! Inte riktigt min typ av stalle. Vi drack inget denna kvallen, sa kandes inte helt ratt att se alla dessa sjuka grejer.

Nar jag kom till rummet for att sova satt mina roomies uppe och partade. Fulla och pratglada, ville absolut inte lata mig sova. Men det var trevligt, de var valdigt sallskapliga.

Byron Bay

Ar for tillfallet i Byron Bay. Har slutfort surfkursen fran Sydney upp hit. Helt galet kul! Sa nu ar jag surfkung ocksa :) Har haft 4 helt  fantastiska dagar, traffat sa mycket harliga manniskor. Pa tok for mycket fest, men lever gor jag.

Imorgon aker jag vidare till Surfers Paradise. Bussen gar 3 pm, alltsa eftermiddag har.

Ikvall ska jag mota upp mitt surfgang som kommer med bussen idag. Det var bara jag och en annan tjej som tog 4 dagars kursen, och alla de andra 48 tog 5 dagar, sa de kommer ikvall. Sa just nu hanger jag runt har pa egen hand, ska snart mota upp Sigrid, den norska tjejen som ocksa tog 4 dagar. Hon har just gjrt skydiving har i Byron. Sa idag blir det nog mest slapp... Strosa omkring har i den lilla hippiestaden. An then party with the surfergang tonight!