MELBOURNE 3-4 mars

Veckan har gått fort. Jag har spenderat två dagar i Mlebourne och sedan jobbat de övriga. Måste säga att jag känner mig ganska trött... (verkar inte vara nåt ovanligt).

I tisdags åkte jag till Melbourne med Helena, Kaisa och Lina. Mitt flyg gick 06.45 och anlände 08.15. Erik och jag tog samma plan, han skulle till Melbourne på jobbresa, hans företag har ett kontor där. Helena kom med planet efter, så vi möttes upp på en tågstation inne i stan.

Det första att göra i Melbourne var att hitta någonstans att stanna över natten. Vi ringde till ett flertal olika, men alla var fullbokade. I slutet av veckan och till helgen skulle det både vara Momba vatten festival och Grand Prix, så mycket folk i stan med andra ord. Vi hittade i alla fall ett litet backpackerställe nära stationen. Det kostade oss 30 dollar natten, vilket våra beresta backpackervänner Kaisa och Lina tyckte var väldigt dyrt (mot vad de betalat innan). Vi orkade inte söka vidare så vi dumpade av våra väskor på hostellet.

Eftersom jag bara skulle stanna i Melbourne tisdag och onsdag, två dagar, så ville jag gärna hinna med så mycket som möjligt. Jag ville liksom se det viktigaste av Melbourne. Helena stannar till söndag och de andra tejejerna i 3 veckor, så de har mer tid på sig att utforska staden.

Första dagen gick jag runt i botaniska trädgården och längs Yarra river. Botaniska var helt fantastisk! Så himla fin. En massa olika buskar, växter och träd. Jag tog en massa bilder på allt.

Jag var också uppe i Melbournes högsta skyskrapa som var 88 våningar hög. Jag besökte högsta våningen, vilket var utsiktsvåningen. Det var häftigt! Jag fick lock i öronen säkert fem sex gånger i hissen upp. Men så fick jag se ut över hela Melbourne också! :)

På kvällen skulle Helena på date, så jag Kaisa och Lina gick till en mexikansk restaurang. Vi köpte oss lite vin, för här i Australien får man ta med sitt eget på de flesta restaurangerna. Ganska bra faktiskt :) Fast egentligen beror det på att många inte har licens för att sälja alkohol. Maten var sådär, men personalen var sjysst! Vi fick gratis drinkar och hade en riktigt kul kväll! Bara vi och kökspersonalen kvar tillsut. Hihi!


Senare mötte vi upp Helena och hennes date, han tog med oss alla till sin fina lägenhet i tre våningar. Kändes ganska lyx att vara där. Det var rent, snyggt och fräscht överallt. Han verkade ganska pedant med sitt boende. Vi drack lite vin, och Aldo bjöd på champagne och mörk choklad :) Sen skulle vi åka in till city igen för utgång. Så vi tog en taxi mot centrum, men till vår besvikelse så var allt stängt... Inget party i Melbourne på en tisdag. Så vi fortsatte turen runt med taxin och åkte hem för att sova.

Dag nr 2.

Nästa dag gick jag upp halv åtta för att sedan utforska resten av Melbourne. Det var gratis frukost på hoostellet mellan 8-10, men till min besvikelse så fanns det bara vitt mjukt rostebröd och sylt....

Jag började dagen med att promenera upp till Queen Victoria Market, ca 20 minuter från backpackerstället.  Men när jag väl kom fram var det helt öde, det är vanligtvis proppfullt med folk, försäljare och varor, men jag lyckades pricka in den enda dagen i veckan som de hade stängt.... TYPISKT!

Jag fortsatte in mot stan för att sedan ta en spårvagn till S:t Kilda Beach, en förort till Melbourne, vid havet. Väl framme blev jag ganska förvånad och väldigt besviken. Det var ju inte alls en strand! Det var ju bara en lång sandig kuststräcka utan människor. Jag gick hela vägen från början där det var en lång lång pir till andra änden där jag slog mig ner för att bättra på solbrännan en aning. Försökte på vägen hitta ett cafe, för att köpa något att äta, men det verkade totalt hopplöst. Det var ju helt öde! Men tillslut hittade jag ett på en lite uppåtgata. Jag gick ner till stranden igen efter det och låg i solen i några timmar.

På eftermiddagen tog jag spårvagnen tillbaks in till stan och spatserade runt ytterligare några timmar inne i stan. Sedan gick jag för en kort men intensiv shoppingrunda och mötte därefter upp Lina och Helena på ett cafe.

Vid sjutiden hämtade jag mina grejer och tog ett sorgligt farväl av mina nya svenska vänner, för att bege mig mot flygplasten. Flyget gick 20.45 och jag var framme i Sydney igen strax efter 22. Från flygplatsen tog jag en buss som skulle ta mig till Bondi Junction. Det var den sämsta och mest långdragna buss jag nånsin åkt. Jag var trött och ville bara hem eftersom jag skulle jobba dagen efter, men bussen åkte igenom stan innan den slutligen släppte av mig i BJ efter en timmes resa.... Därefter fick jag ta en annan buss ner till stranden innan jag äntligen kom hem för att sova.

Melborune var en fin stad, jag gillade den verkligen. Mycket mysigare än Sydney! Skulle vilja spendera mer tid där, men får se vad som händer innan jag åker tillbaks hem till Sverige igen....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0