Work

Igår var jag på jobbet för första gången. Blev placerad på Pearsons i MLC byggnaden på Martin Place, mitt i Sydney. Det tog mig ungefär 45 minuter att komma till jobbet, från Bondi där jag bor. Jag transporterar mig fram genom buss och tåg.

Blomsteraffärerna är så fina! Jag har än så länge bara sett två stycken, men båda har varit inglasade och öppna. Man säljer inte speciellt mycket krukväxter i "florist" butikerna, de har kanske 2, 3 sorter som de säljer färdiga i kruka. Det man säljer mestadels är alltså snittblommor. De använder sig av mycket mer exotiska blommor än vi, till exempel mycket orkideér, helcornia, safari sunset, lotus kapslar, callor, liljor m.m. Allt säljs i buntar om 10 eller 5 i varje. Det är ganska smidigt att bara använda sig av buntar när man binder en bukett.

Första dagen gick okej. Det var mycket nytt att ta in. Det mesta fungerar som hemma, men den största skillnaden är väl att alla är så otroligt trevliga hela tiden! Jag har nog aldrig haft så trevliga kunder förut. De har mer överseende med att man är ny också.

Idag började jag jobbet 7.30, vilket betyder att jag gick upp 5.15 för att hinna göra mig i ordning för att ta bussen 6.15 och sedan byta halvvägs. Jag har varit i "Work Room" hela förmiddagen och gjort ordrar för utkörning. Kan ju snacka om stora och påkostade buketter och arrangemang. Det är ju inte som hemma i Sverige precis. Jag fick till och med kramp en gång... På eftermiddagen fick jag en genomgång av kundhantering och ordrar av Kyle på kontoret. Där satt jag i 3 timmar och lyssnade på viktiga saker... Zzz. Jag satt i ena änden av rummet, och Kyle i andra och ringde till mig för att jag skulle få öva på att ta ordrar över telefon. Det är svårare att höra vad de säger per telefon än i verkligheten. Det är lättare när man kan se personen och använda sitt kroppsspråk för att göra sig förstådd. Jag hoppas jag blir bättre på engelska snart så jag kan va lika trevlig som vanligt :)

Imorgon är jag ledig, är faktiskt ledig till och med måndag. Sen börjar schemat på riktigt, då är jag en del av personalen. Konstigt, men roligt!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hej Martina, gamla "fröken" här. Jag är så glad för din skull, du verkar ha det helt underbart!
Många goa kramar Elisabeth

2008-01-28 @ 18:02:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0