First week on work!

Idag är det torsdag. Jag började jobbet på riktigt i tisdags. Denna veckan har jag jobbat i en av Pearsons butiker inne i Sydney, på QVB - Queen Victoria Building. Butiken ligger i en gammal vacker byggnad. Jag som har tyckt att vi har små trånga arbetsytor i butikerna hemma i Karlskrona, men här är det värre! På QVB har vi en arbetsyta som är kanske på 4 kvadrat meter, som delas upp på var sin sida av en arbetsbänk i betong. Golvet är av betong och det har en svag lutning, så man känner en viss smärta i fötterna efter en arbetsdag på 9 timmar. Klädkoden för butikerna är att alla måste bära svart. Ingen använder ergonomiska skor, så där står jag med mina svarta små ballerinaskor på ett hårt betonggolv som lutar en aning, ni hör ju själva.


Jag är ju ganska ordentlig av mig och brukade alltid ta med mig en lunchlåda till jobbet hemma i Sverige, men här har butikerna ingen kyl, ingen mikro, inget kök, inte ens en toalett! Jag har haft med mig mat nu två av dagarna i denna veckan, så jag frågade killarna på cafeet intill blomsteraffären om jag kunde få ha min lunchbox i deras kyl, och det gick bra, fast det känns ju lite pinsamt och genant att jämt gå och be om att få låna deras kyl och mikro. Det nyter jag inte göra i 6 månader... Om jag ska köpa mat ute varje dag kostar en måltid mellan 5 och 10 dollar, vilket innebär mellan 30 och 60 kr om dagen, det blir ju lite pengar på en vecka.


Lönen för florister verkar vara den samma här i Australien, något sämre för min del dock. Hemma tjänar jag över 100 kr i timmen, men här blir det runt 90 kr per timme. Det känns sådär, med tanke på att det är så otroligt mycket dyrare att bo och leva här. Jag delar en lägenhet med två andra personer och vi betalar 450 dollar per vecka, plus 90 dollar per månad för bredband, tvättmaskin och kyl. Det innebär att vi betalar ungefär 2880 kr i veckan, på en månad är det alltså 11 520 kr. Ni hör ju hur mycket det är! Lägenheten jag bor i nu är i betydligt sämre skick än min egna som jag har hemma i Karlskrona. Folk prioriterar inte sina hem här i Australien, i alla fall inte vad jag har sett än så länge, men boendekostnaderna är högre, konstigt.


Jobbet har gått framåt under dessa dagarna. Det har inte varit speciellt mycket att göra, jag jämför mot hemma i Karlskrona, men folk spenderar mer pengar så det jämnar ut sig. Egentligen vet jag ju hur allt fungerar, för det är ju precis som hemma, men eftersom det är ett annat språk så blir det genast lite mer komplicerat. Jag är lite mer osäker nu, vågar inte riktigt säga allt som jag skulle sagt om det på hemmaplan, det är svårt att hitta orden, men jag försöker. Jag hoppas verkligen att jag kan få fart min engelska snart! Det irriterar mig att jag inte kan vara så trevlig och kunnig som jag vill vara... Som jag är!


Det värsta än så länge är telefonen. Jag vet ju precis hur man tar en order i vanliga fall, på svenska, men det blir så svårt när de pratar så snabbt på engelska med en sån underlig accent i telefonen. Det är så mycket lättare när man kan se personen och läsa av ens kroppsspråk.

Jag övar mig, och jag kommer inte att ge upp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0