Day off!

Idag är det tisdag, 19 februari. Dagen började molnigt, men man kunde skymta viss sol. Så jag gav inte upp hoppet om en dag på stranden.

Jag har varit på ett backpacker-ställe idag, ungefär som en resebyrå, och pratat lite om min resa som jag vill göra i april. Jag pratade med en jättetrevlig tjej som frågade mig vad jag ville se och göra under resan. Hon gav mig broschyrer, berättade om olika platser, markerade och ritade på en karta och hjälpte mig att göra en preliminär planering över stopp under resan. Hon tyckte det lär rimligt med 4 veckor, men man skulle ju såklart kunna göra mera om man hade mera tid på sig. Det jag framförallt vill göra på min trip upp längs kusten är att gå surfkurs, snorkla och eventuellt dyka i barriärrevet, åka båt runt de fantastiska öarna, besöka den stora vita ön bestående av sand och skog, vandra i regnskogen, hoppa fallskärm och såklkart träffa andra resenärer! :) Jag hoppas även på att få se delfiner, kängurur, koalor, dingos, havssköldpaddor och andra vattenlevande djur och fiskar!

Senare under dagen begav jag mig ner mot stranden. Det var inget vidare bra solväder, men jag slog mig ner och läste min bok. Skönt att bara få ligga ner och koppla av. Jag har pratat med en del svenskar på australienguidens forum på nätet, så  jag träffade en kille därifrån idag. Han hade bokat in sig på ett hostel som ligger precis vid stranden, så vi möttes upp och gick hela vägen upp till Bondi Junction. Vi pratade om allt möjligt, våra resor, planer, Sverige och livet. Det var roligt att träffa någon och hänga lite med, trevligt.

Jag tog en buss tillbaka från Bondi Junction, och vet ni vad, när jag kom tillbaks till Bondi Beach så sken solen! Så jag bredde ut mig på stranden för att sedan ligga där och njuta i 3-4 timmar. Helt underbart att få lite sol! Jag tog mig även ett dopp i det varma vattnet. Vågorna var stora och såklart starka, strömmarna drar en fram och tillbaks, höger och vänster, det är som ett träningspass för att hålla sig på benen. Fast det är häftigt, jag tycker om det, men ligger inte i så länge. Det är varmt i vattnet, runt 23 tror jag. Väldigt skönt! Jag läste också ut min sista svenska bok som jag tagit med mig, men jag har köpt en ny engelsk här som det är dags att börja på. Jag tror att det kan vara ganska bra att läsa engelska böcker, man blir nog automatiskt bättre på språket. Man måste ju lära sig ordföljden och meningsuppläggen bättre av att läsa. Det tror jag starkt på!

För tillfället sitter jag mest bara här i soffan och tittar runt på datorn. Klockan är 9.20 pm, jag väntar på att Amanda ska komma hem från skolan. Hon måste studera här för att få stanna i landet, det är mycket krångel med visum. Så hon studerar något med bakning mest för att göra något och om man kan ett yrke som det finns få utbildade av här så är det större chans att få ett visum för att stanna. Mycket att tänka på... Amanda kommer ofta hem med en massa goda (och onyttiga) kakor som jag gärna smaskar i mig :) Erik är inte så förtjust i hennes bakning, men jag äter gladeligen. Jag kanske blir 20 kg större under tiden jag är här, vem vet?!

Amanda fyller år imorgon, hon fyller 35, så jag tänkte baka en svensk god kladdkaka till henne. Ska köpa lite glass och jordgubbar också. Det kommer att bli gott :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0