Coogee

Onsdag, 20 februari.

Idag har det varit superfint väder hela dagen! Jag gick upp 7.30 imorse (kunde inte sova längre), och blev så lycklig när jag såg att solen redan tittade fram. Så jag bestämde mig för att göra en liten matlåda och packa mina väskor för att promenera bort till Coogee, en strand som ligger en bit bort från Bondi. Det tog mig en timme och 15 minuter att promenera, men med härligt väder och god inställning så var det inga problem. Jag tog mig en glass på vägen och jag hade hela frysväskan full med nyinköpt frukt och annat gott.

Jag har legat på Coogee Beach i stort sett hela dagen. Klockan var 10.45 när jag kommit fram för att breda ut mig i sanden. Coogee är en betydligt mindre strand än Bondi Beach, men mycket mer behaglig. Den är absolut inte lika lång, men den duger gott och väl. Om jag jämför med hemma i Karlskrona, så har vi nog ändå ingen strand som motsvarar denna... Det är sandstränder överallt, så härligt. Solen sken och gjorde vattnet alldeles turkosblått idag. Det var vackert. Jag smörjde in mig en massa gånger, men jag känner nu att jag ändå bränt mig lite grann på ryggen. Solen är stark och farlig här...

Efter att ha legat på stranden i ca 4,5 timmar så tog jag bussen upp till Bondi Junction. Där gick jag till en affär för att köpa en keps som jag spanat in tidigare. Billabong faktiskt. Jag träffade en svensk tjej i affären, hon jobbade där, så hon hjälpte mig även att prova ut ett par sjyssta solglasögon. Jag hade ännu inte tagit mig för att köpa några tidigare, trots att det är så otroligt välbehövligt här. Solen är så stark och strålningen är enorm. Det finns knappt något ozonskikt som skyddar här... Så nu har jag både hatt och glasögon att skydda huvet med! Det  var minsann på tiden att det blev av. Känner mig nöjd. Och tjejen jag pratade med, vet faktiskt inte vad hon hette, men vi skulle höras av och hon skulle adda mig på Facebook. Hon bor här i Bondi med sin pojkvän, bara 5 minuter ifrån mig, så det var roligt! Hon var både snäll  och trevlig, så det kan nog bli bra. De åker snart hem,  men alltid roligt att träffa folk! :)

Nu sitter jag vid datorn efter att ha avslutat mitt kladdkakebak. Amanda fyller 35 år idag, så jag har bakat en svensk kladdkaka till henne. Tänkte bjuda på den tillsammans med jordgubbar och glass. Det låter väl inte så dumt? Det enda problemet med kakan var att jag inte hittade något vaniljsocker i mataffären. Jag frågade flera stycken i butiken, men de visste inte vad det var. Det används tydligen inte här... Så jag tog saken i egna händer och hällde i lite vaniljyoghurt i smeten, det fick bli lite av ett expiriment. Jag har ännu inte smakat kakan, men smeten funkade alldels utmärkt. Fast kakan ser inte riktigt ut som den brukar göra... Den är lite mer elastisk liksom, men jag hoppas den än ätbar ändå!

Jag har även ritat några bilder till Amanda. En liten "Happy Birthday" teckning och en teckning med en älva. Hon älskar älvor så jag gjorde en fin liten bild. Hoppas hon blir glad. Fast det tvivlar jag ju egentligen inte på, för hon är en väldigt tacksam och enkel människa. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0